LÄR KÄNNA INDIKAT GENOM FAKTAFYLLDANYHETSBREV. TESTA TIO VECKOR GRATIS!

När snabba cash får råda

Det senaste året har inflationen legat kring noll. Vissa månader har priserna ökat, andra har de sjunkit.

Det är goda nyheter för konsumenter. Men mindre bra för marknadsförare. Nu ska de återkommande sänka priset på produkter och tjänster märkta med deras varumärken.

Den arbetsuppgiften är långtifrån ny för dem. Priserosion som begrepp dök upp redan innan finanskrisen. Det är lånat från hemelektronikens område och innebär lägre prispunkt för varje nylanserad modell, jämfört med den föregående. Nya produkter som helt ersätter de gamla, typ platt-tv istället för tjock-tv, blir då en av få möjligheter att höja priset.

Före finanskrisen noterade vi också trendmässigt sjunkande priser i en rad kategorier. Därtill har vi sett att priset på medieutrymme sjunker långsiktigt till följd av fragmenteringen.

Svårare att få uppmärksamhet

Oavsett vad som orsakar prispressen innebär den lägre marginaler för nästan alla varumärken vilket medför att resurserna för marknadsföring krymper. Teoretiskt sett skulle lägre pris för medieutrymme kunna kompensera detta. Men samtidigt ökar det totala antalet reklambudskap som gör det svårare och svårare att få uppmärksamhet. Dessutom blir livslängden för produkter och modeller allt kortare, så att företag snabbt vill ha tillbaka gjorda investeringar i produktutveckling och marknadsföring.

Och när det är snabba cash som räknas, så gäller i lika hög grad ”bang for the bucks”, att göra reklam som säljer. När det inte är en framkomlig väg att öka kostnaderna för att köpa medieutrymme är alternativet att göra bättre reklam som får större genomslag. Vi på Indikat kallar det att skapa reklameffektivitet, och har utvecklat ett enkelt och entydigt sätt att mäta sådan reklameffektivitet.

Vi är övertygade om att marknadsförare, strateger, kreatörer, liksom alla andra i reklambranschen, kommer att ha starkt fokus på reklameffektivitet när deras varumärken antar utmaningen från priserosion, ökat brus och ledningens krav på att snabbt casha in.

 

Telefon: 08-594 950 75
» Mejla oss!
© Indikat 2016